Przystosowywanie do pogarszających się stopniowo warunków, w skutek czego dochodzi do wyczerpania emocjonalnego nazywane jest syndromem gotującej się żaby. Jako pierwszy użył tego sformułowania francuski pisarz i filozof Olivier Clark. Nazwa ta nawiązuje do sytuacji, w której żaba znajduje się w garnku z podgrzewaną wodą. Kiedy temperatura zaczyna powoli wzrastać, żaba zmienia swoją ciepłotę ciała i przystosowuje się do środowiska. Gdy woda zbliża się do momentu wrzenia, płaz nie może już wytrzymać i chce wyskoczyć. Jednak nie ma na to siły, bo stracił ją na przystosowanie się do pogarszających się warunków otoczenia.
Podobnie jest z ludźmi, którzy tkwią w sytuacjach czy relacjach, które są dla nich wyniszczające. Początkowo są w stanie przystosować się. Tłumaczą pewne zachowania i ignorują swoje uczucia. Jeżeli pogorszenie dzieje się powoli i nie jest zbyt wyraźne, może nie wywoływać niepokoju, że dzieje się coś złego. Później wkłada się wysiłek, żeby nie pogarszać tej sytuacji, by pozornie utrzymać ją na tym samym poziomie. Jednak, kiedy jest już krytycznie, ktoś może być już tak wyczerpany, że trudno mu podjąć jakiekolwiek działania lub ucieka, ale bardzo zraniony.
Człowiek szybko reaguje w sytuacji kryzysu – w momencie oparzenia się wrzątkiem automatycznie, bez zastanowienia odsuwamy rękę. Natomiast, kiedy temperatura wzrasta powoli i stopniowo, do pewnego momentu jesteśmy w stanie dostosować się. Czasami nasza zdolność do przyzwyczajenia się do pewnych rzeczy może być duża, jednak szybko wypala się energia do działania i nadzieja.
Na czym opiera się ten syndrom?
Taki rodzaj zachowania się, związany jest z:
- tłumieniem emocji - nie chcemy dopuszczać do świadomości smutku, niezadowolenia, zniechęcenia, beznadziejności czy innych trudnych dla nas przeżyć. Zaczynamy ignorować to co tak naprawdę czujemy;
- słabo rozwiniętą umiejętnością podejmowania decyzji - w momencie, gdy unikamy podjęcia działania, by oszczędzić sobie dokonania wyboru, oceniamy sytuację,
- w której żyjemy jako "nie taką złą";
- brakiem umiejętności radzenia sobie z sytuacjami konfliktowymi - prowadzi to do unikania wszelkich konfliktów. Chęć niedopuszczenia do konfrontacji, motywuje do podtrzymywania obecnego stanu;
- niewystarczającą umiejętnością z zakresu stawiania i obrony własnych granic psychologicznych - w sytuacjach, w których czujemy się niekomfortowo i ktoś "wchodzi nam na głowę" nie potrafimy postawić granicy, tak by zachowanie innych nie wpływało na nas niszcząco.
Jakich sytuacji może dotyczyć?
Syndrom może dotyczyć wielu sytuacji z życia codziennego, rodzinnego czy zawodowego np.:
- Utrzymywanie toksycznych relacji – ktoś obarcza nas swoimi problemami, a jednocześnie nie daje możliwości do podzielenia się naszymi trudnościami, nie mówimy o swoich potrzebach czy przyzwalamy na przemoc ze strony partnera;
- Akceptowanie niewłaściwego traktowania w pracy – niereagowanie na złośliwe komentarze, przyjmowanie nowych obowiązków bez zmiany stanowiska czy adekwatnego wynagrodzenia, wykonywanie zadań za innych pracowników, niereagowanie w obliczu mobbingu;
- Brak asertywności w relacjach – wysłuchiwanie "dobrych rad" i krytyki ze strony rodziny co do prowadzenia domu, gotowania, wychowania dzieci itp., zezwalanie na pomoc nawet gdy jest ona niewłaściwa lub niepotrzebna, zgadzanie się na spędzanie wolnego czasu ze znajomymi w sposób który nam nie odpowiada.
Czy warto czekać do ostatniej chwili?
Brak reakcji i zadziałania na początkowych etapach, zwiększa ryzyko tego, że będziemy tkwić w niekomfortowej sytuacji czy relacji do momentu "ugotowania", czyli kiedy nasze możliwości adaptacji wyczerpią się. Nasza odporność psychiczna na uciążliwe sytuacje jest ograniczona. Długotrwały stres, który nasila się wraz z pogorszeniem warunków, wpływa negatywnie nie tylko na zdrowie psychiczne, ale i fizyczne. Pamiętajmy też, że ostatecznie możemy być tak wyczerpani emocjonalnie i nie mieć nadziei na jakąkolwiek poprawę swojej sytuacji, że zaniechamy działania lub odrzucimy pomoc. Jeśli uda nam się coś zmienić, możemy wyjść z tej historii z różnymi trudnościami emocjonalnymi.
Co zrobić, gdy tkwimy w złej sytuacji?
Na początek musimy rozpoznać, że tkwimy w toksycznej sytuacji lub relacji i przestać sobie wmawiać, że to, że źle się w niej czujemy jest normalne. Następnie warto powiedzieć sobie "dość". Wyrażenie wewnętrznego sprzeciwu jest sygnałem do zmiany dla nas samych. Trzeba podjąć wysiłek i wsłuchać się w siebie, szczerze zastanawiając się, czy to co robię nie wyczerpuje mnie emocjonalnie, czy nie oglądam się tylko na innych, a zapominam o swoich potrzebach. W sytuacji, kiedy samemu nie wiemy jak dokonać zmian lub nie mamy siły zmierzyć się z nią, warto skorzystać z pomocy psychologa lub psychoterapeuty. Pamiętajmy, że niektóre sytuacje np. przemoc domowa, nie kończą się same – trzeba jej zgłaszać.
Joanna Knutel – psycholog Ośrodka
Interwencji Kryzysowej w Górnie
Źródła:
• Grabarczyk-Ponimasz, E. (2021). Psychologiczne mechanizmy bierności i posłuszeństwa. W: A. Bartuś (red.), Odpowiedzialność biernych (s.55-86). Fundacja na Rzecz Międzynarodowego Domu Spotkań Młodzieży w Oświęcimiu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
• https://olgarymkiewicz.pl/o-syndromie-gotujacej-sie-zaby/
• https://pieknoumyslu.com/syndrom-gotujacej-sie-zaby/
- Autor: Joanna Knutel – psycholog Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Górnie
- Kategoria: Warto poczytać
Podczas zakupu tornistra zwróć uwagę na rodzajmateriału, z którego został wykonany, a także czy posiada on specjalnie wyprofilowany tył. Szelki plecaka powinny być szerokie, regulowaneoraz umożliwiać Twojemu dziecku swobodnewkładanie i zdejmowanie ciężaru. Pamiętaj, by waga pustego tornistra nieprzekraczała 1 kg.
Zrezygnuj z plecaka na kółkach. Mimo że jegozakup może wydawać się dobrym pomysłem,dziecku trudno będzie nosić tornister naschodach i podczas złej pogody. Poza tym ciągnięcie plecaka jedną ręką zwiększyryzyko powstania wad postawy. Nie kupuj także tornistra z metalowym stelażem.Twoje dziecko, oprócz książek, będzie musiałodźwigać dodatkowy ciężar!
Na bieżąco kontroluj, czy ciężartornistra Twojego dziecka nieprzekracza 10% jego masy ciała.
Dopilnuj, by dziecko miało w tornistrze tylko tepodręczniki i zeszyty, które będą mu potrzebnedanego dnia. Codziennie wieczorem sprawdź zawartośćplecaka swojego dziecka. Wyciągnij niezjedzonekanapki i słodycze, butelki z napojami, kartoniki mleka oraz zbędnepodręczniki i zeszyty. Pomóż dziecku prawidłowo zapakować plecak.
Zwróć dziecku uwagę, by nosiło plecak na oburamionach. Dopilnuj, by rzeczy dodatkowe – akcesoriaplastyczne, czyste zeszyty, przybory kreślarskie,dodatkowe piórniki, strój na lekcję w-f, zabawki i inne – dziecko zostawiło w szkolnej szafce lubmiejscu do tego wyznaczonym. Codziennie dbaj o utrzymanie prawidłowejpostawy ciała dziecka. Pamiętaj, że nawykiwypracowane w najmłodszych latach procentująprzez całe życie.
- Autor: admin
- Kategoria: Warto poczytać
„Podręcznik dobrych praktyk” został opracowany w ramach Projektu pn. „Zintegrowany i uspołeczniony model planowania przestrzennego poprzez opracowanie Strategii Przestrzennej Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego”. Jest poradnikiem po zintegrowanym i uspołecznionym planowaniu przestrzennym, skierowanym przede wszystkim dla miejskich obszarów funkcjonalnych (MOF).
Ma charakter upowszechniający i zawiera w szczególności:
- wnioski wynikające z realizacji innowacyjnego Projektu;
- opis Modelu zintegrowanego i uspołecznionego planowania przestrzennego, wypracowanego
w ramach Projektu; - ocenę jakościową wypracowanych w ramach Projektu innowacyjnych rozwiązań, opartą na wynikach badań społecznych z uczestnikami Projektu oraz ekspertami wspierającymi jego realizację;
- rekomendacje, dotyczące zastosowania Modelu w zmieniającym się otoczeniu prawnym
w zakresie planowania przestrzennego.
Autorom niniejszego Podręcznika zależało na opisaniu wypracowanych rozwiązań w zakresie zintegrowanego planowania przestrzennego oraz przedstawieniu opinii uczestników i ekspertów na temat najważniejszych jego elementów oraz możliwości wdrożenia w innych MOF. Celem analizy badawczej było potwierdzenie tezy, że Model spełnia oczekiwania w aspektach tj. innowacyjność wypracowanych rozwiązań, praktyczność i możliwość zastosowania w innych MOF, upowszechnienie i włączenie do głównego nurtu polityki nowych rozwiązań.
Podręcznik zawiera m.in. opis realizacji projektu, ale także uwarunkowań prawnych zintegrowanego planowania przestrzennego z uwzględnieniem MOF, zintegrowanego zarządzania procesami planowania przestrzennego w MOF oraz wskazuje nowe kierunki w polityce planowania przestrzennego obszarów funkcjonalnych. Ważnym elementem podręcznika jest katalog dobrych praktyk i rekomendacji dla innych MOF na podstawie doświadczeń wypracowanych w trakcie realizacji projektu.
Plik do pobrania w formacie:
[PDF]: Podręcznik dobrych praktyk
[DOCX]: Podręcznik dobrych praktyk
- Autor: admin
- Kategoria: Warto poczytać
Rozwój technologiczny, a w tym łatwy dostęp do Internetu już na trwałe wpisał się w nasze życie. Wszyscy – dzieci, młodzież i dorośli coraz więcej czasu spędzają w sieci. Niesie to za sobą wiele korzyści np. możliwość poszerzania swojej wiedzy, czy załatwiania wielu spraw bez wychodzenia z domu. Jednak ta ciągła dostępność w wirtualnej rzeczywistości sprawia, że przenoszą się tam zjawiska i problemy z realnego świata m.in. przemoc. Dzięki nowym technologiom przemoc przybiera coraz to nowsze formy, które są trudniejsze do zauważenia i ochronienia przed nimi dzieci.
- Autor: Joanna Knutel – psycholog Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Górnie
- Kategoria: Warto poczytać
Prosimy naszych Wnioskodawców i Beneficjentów o rozwagę w wyborze dostawcy i firmy instalacyjnej do wykonania wymiany źródła ciepła z dofinansowaniem programu „Czyste Powietrze”. Płacicie Państwo za zakup i montaż nowego źródła ciepła np. pompy ciepła – i refinansujecie zrealizowane zadanie z przyznanej i należnej Wam dotacji w ramach programu „Czyste Powietrze”! Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwy wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz zawyżają ceny.
- Autor: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie
- Kategoria: Warto poczytać
Już można pobrać na swojego smartfona i tablet z systemem Android lub iOS / iPadOS nową wersję aplikacji mObywatel, czyli mObywatela 2.0. Jakie nowości zyskasz dzięki tej przełomowej aktualizacji?
mObywatel to aplikacja, która do tej pory służyła głównie jako wirtualny portfel na cyfrowe dokumenty. Można w niej było znaleźć dokument tożsamości, prawo jazdy czy sprawdzić punkty karne.
Z tych możliwości korzysta już ponad dziesięć milionów Polaków, a dzięki ciągle wprowadzanym innowacjom liczba ta stale rośnie. Sporą popularność usługa zdobyła w czasach pandemii, gdy do jej funkcjonalności dołączył certyfikat COVID.
Co da Ci mObywatel 2.0?
- Autor: admin
- Kategoria: Warto poczytać
Obecnie wśród młodzieży szkolnej oraz coraz młodszych dzieci obserwuje się eskalację agresji, a nawet przemocy. Jest to problem, który dotyczy wielu placówek.
Przemoc jest zachowaniem, które wykorzystuje nierównowagę sił – jedna strona ma przewagę nad drugą – fizyczną, psychiczną lub liczebną. Jest to działanie intencjonalnie, czyli występuje chęć wywołania cierpienia u poszkodowanego. Przemoc rówieśnicza w szkolne może mieć formę jednorazowych, incydentalnych zdarzeń, jednak najczęściej jest to zachowanie powtarzalne i wtedy przybiera już formę dręczenia. Dzieci i młodzież najczęściej doświadczają od rówieśników przemocy werbalnej – wyzwisk, ośmieszania itp., często pojawia się też forma relacyjna – np. wykluczenie z grupy, nieco rzadziej fizyczna, a coraz częściej również cyberprzemoc.
- Autor: Joanna Knutel – psycholog Ośrodka Interwencji Kryzysowej w Górnie
- Kategoria: Warto poczytać