Aktualne dane o wdrażaniu Programu Czyste Powietrze na terenie Gminy Chmielnik
wg stanu na dzień 30.09.2022 r. | wg stanu na dzień 30.12.2022 r. | wg stanu na dzień 31.03.2023 r. | wg stanu na dzień 30.06.2023 r. | |
|
109 | 114 | 130 | 153 |
|
95 | 102 | 108 | 124 |
|
49 | 66 | 58 | 65 |
|
1 178 960,71 zł | 1 390 949,19 zł | 1 206 561,34 zł |
2 247 563,53 zł |
GMINNY PUNKT KONSULTACYJNO-INFORMACYJNY PROGRAMU
„CZYSTE POWIETRZE”
Informujemy, że w Urzędzie Gminy Chmielnik uruchomiony jest Gminny Punkt Konsultacyjno-Informacyjny Programu „Czyste Powietrze”. W ramach pracy Punktu udzielane są informacje o Programie oraz indywidualne wsparcie Wnioskodawców w zakresie przygotowania wniosków o dofinansowanie. Wnioski złożone w urzędzie gminy są na bieżąco przesyłane do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie, gdzie następuje ich ocena merytoryczna.
Gminny Punkt mieści się na II piętrze (pokój 37) Urzędu Gminy. Czynny jest w godzinach pracy urzędu, tj. od 7:15 do 15:15. Informacji o Programie można uzyskać także pod nr tel. 17 23 04 048
Szczegółowe informacje na temat Programu „Czyste Powietrze” można znaleźć również na stronie internetowej Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie https://beneficjent.wfosigw.rzeszow.pl/ oraz na dedykowanej stronie programu http://czystepowietrze.gov.pl/
Celem programu „Czyste Powietrze” jest poprawa jakości powietrza oraz zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych poprzez wymianę źródeł ciepła i poprawę efektywności energetycznej budynków mieszkalnych jednorodzinnych.
Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym, czyli dokumenty oceniane są na bieżąco.
Program przewiduje dofinansowanie m.in.:
- wymiany starych źródeł ciepła (pieców i kotłów na paliwo stałe) oraz zakup i montaż nowych źródeł ciepła spełniających wymagania Programu;
- docieplenie przegród budynku;
- wymianę stolarki okiennej i drzwiowej;
- montaż instalacji odnawialnych źródeł energii;
- montaż wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła.
Program skierowany jest do osób fizycznych, które są:
- właścicielami / współwłaścicielami budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub
- wydzielonego w takim budynku lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księga wieczystą.
Program „Czyste Powietrze" obejmuje trzy grupy beneficjentów uprawnionych do:
- podstawowego poziomu dofinansowania - 30% - osoby, których roczny dochód nie przekracza kwoty 100 000 zł;
- • podwyższonego poziomu dofinansowania - 60% - osoby, których przeciętny miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza:
- 1564 zł w gospodarstwie wieloosobowym lub
- 2189 zł w gospodarstwie jednoosobowym; - najwyższego poziomu dofinansowania - 90% - osoby, których przeciętny miesięczny dochód na osobę w gospodarstwie domowym nie przekracza:
- 900 zł w gospodarstwie wieloosobowym lub
- 1260 zł w gospodarstwie jednoosobowym.
Osoba fizyczna, która zamierza złożyć wniosek o przyznanie podwyższonego lub najwyższego poziomu dofinansowania, powinna uzyskać, do dnia złożenia wniosku, od wójta, burmistrza lub prezydenta miasta (zgodnie z miejscem zamieszkania) zaświadczenie o wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przypadającego na jednego członka jej gospodarstwa domowego.
Formy dofinansowania:
- dotacja - wniosek składany do wfośigw za pośrednictwem gminy lub przez portal gov.pl
- dotacja z prefinansowaniem - obowiązek podpisania umów z max 3 wykonawcami - wniosek wypełniany elektronicznie i wysyłany z elektronicznym podpisem lub wypełniany elektroniczne, drukowany, podpisywany ręcznie i wysyłany do wfośigw lub składany przez punkt gminny w formie papierowej
- dotacja z przeznaczeniem na częściową spłatę kapitału kredytu bankowego - kredyt Czyste powietrze dostępny w wybranych bankach, których lista aktualizowana jest na stronie https://czystepowietrze.gov.pl/zloz-wniosek-w-banku/
Przedsięwzięcie musi zostać zrealizowane najpóźniej, licząc od dnia złożenia wniosku o dofinansowanie w ciągu:
- 30 miesięcy w podstawowym i podwyższonym poziomie dofinansowania (z wyjątkiem wniosków składanych w bankach, gdzie przewidziano 18 miesięcy na realizację całości przedsięwzięcia)
- 36 miesięcy w najwyższym poziomie dofinansowania
- 18 miesięcy od dnia złożenia wniosku dla dotacji z prefinansowaniem
Okres trwałości przedsięwzięcia wynosi 5 lat od daty zakończenia przedsięwzięcia.
Beneficjent przystępując do Programu winien:
- Zapoznać się z regulaminem naboru wniosków oraz innymi pomocnymi dokumentami w tym załącznikami wskazującymi intensywność dofinansowania.
- Sprawdzić stan prawny nieruchomości. Przygotować dane niezbędne do złożenia wniosku, których lista wymaganych informacji zamieszczona została poniżej.
- Określić stan obecny i potrzeby termomodernizacyjne budynku. Można zlecić wykonanie audytu energetycznego, który nie jest obowiązkowy, ale stanowi koszt kwalifikowany do dofinansowania w przypadku wykonania i sfinansowania w ramach programu ocieplenia budynku.
- Złożyć wniosek. Można to zrobić poprzez Portal Beneficjenta (niezbędne jest posiadanie adresu e-mail) lub generator wniosków (obowiązkowo w przypadku składania wniosku z prefinansowaniem). Istnieje również ścieżka bankowa, w której wniosek pomagają złożyć pracownicy banku.
- Pamiętać, że w przypadku pozytywnej decyzji o dofinansowaniu otrzymanej w formie papierowej lub elektronicznej z WFOŚiGW w Rzeszowie wniosek staje się automatycznie umową.
- W przypadku wykonania przedsięwzięcia złożyć wniosek o płatność. Środki mogą zostać wypłacone maksymalnie w trzech transzach w przypadku podstawowego i podwyższonego poziomu dofinansowania (przy najwyższym poziomie transz może być maksymalnie pięć). Trzeci (lub piąty przy najwyższym poziomie dofinansowania) wniosek o płatność jest zawsze wnioskiem końcowym.
- Do rozliczenia przedsięwzięcia przedstawić faktury lub inne równoważne dokumenty księgowe w treści lub w ramach dołączonych specyfikacji zawierające dane identyfikujące zakupione i zamontowane urządzenia, materiały, wyroby (producent, nazwa, model), a przez to umożliwiać jednoznaczne odniesienie się do ich certyfikatów/świadectw, kart produktu oraz etykiet energetycznych
- Przechowywać dokumenty od momentu złożenia wniosku o dofinansowanie do czasu zakończenia umowy o dofinansowanie (tj. do zakończenia okresu trwałości). Wnioskodawca jest zobowiązany do udostepnienia dokumentów potwierdzających prawidłowość danych.
UWAGA:
- Nie udziela się dofinansowania na przedsięwzięcia realizowane w budynkach wykorzystywanych sezonowo lub w budynkach gospodarczych.
- W przypadku gdy budynek /lokal mieszkalny podłączony jest do sieci dystrybucji gazu, w ramach Programu nie udziela się dofinansowania na zakup i montaż kotła na paliwo stałe.
- Budynki/lokale mieszkalne, na budowę których wystąpiono o zgodę lub zgłoszono ich budowę po 31 grudnia 2013 r. nie mogą uzyskać dotacji na ocieplenie przegród budowlanych, stolarkę okienną i drzwiową.
- Koszty poniesione w budynku/lokalu mieszkalnym, który nie został oddany do użytku nie mogą być zakwalifikowane do dofinansowania z Programu.
- Jeżeli procent powierzchni przeznaczonej na prowadzenie działalności gospodarczej przekracza 30% powierzchni całkowitej budynku/lokalu mieszkalnego, przedsięwzięcie nie może być dofinansowane.
Informujemy, że przydatne materiały o Programie „Czyste powietrze” możemy znaleźć pod linkiem:
- Program priorytetowy Czyste Powietrza – program priorytetowy
- Załącznik nr 1 do programu – łączenie dotacji z termomodernizacyjną ulgą podatkową
- Załącznik nr 2 do programu – koszty kwalifikowane i podstawowy poziom dofinansowania
- Załącznik nr 2a do programu – koszty kwalifikowane i podwyższony poziom dofinansowania
- Kalkulator dotacji: https://czystepowietrze.gov.pl/kalkulator-dotacji/
- Kalkulator grubości izolacji: https://kalkulatorczystepowietrze.kape.gov.pl
- Lista urządzeń i materiałów spełniających wymagania techniczne określone w programie „Czyste Powietrze”– dostępna na stronie www.lista-zum.ios.edu.pl
! Lista wymaganych informacji niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie:
Informacje dotyczące wnioskodawcy:
- dane osobowe wnioskodawcy (imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania);
- adres e-mail oraz numer telefonu do kontaktu;
- dane osobowe współmałżonka (imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania) oraz współwłaścicieli nieruchomości (imię, nazwisko, adres zamieszkania) (jeśli dotyczy);
- adres inwestycji, numer elektronicznej księgi wieczystej (w systemie numeracji RZ2Z/XXXXXXXX/X) oraz numer działki właściwy dla budynku, który ma być objęty inwestycją dofinansowaną z programu (jeśli dla budynku lub nieruchomości gruntowej nie została założona księga wieczysta – dokument potwierdzający prawo własności budynku mieszkalnego np. akt notarialny lub inny dokument potwierdzający prawo własności budynku, który będzie stanowił załącznik do składanego wniosku);
- rok wystąpienia o zgodę na budowę lub zgłoszenia budowy (jeśli przed rokiem 2009 deklaruje się przedział czasowy powstania budynku);
- całkowita powierzchnia budynku/ lokalu mieszkalnego (m2);
- jeżeli inwestycja została już rozpoczęta, data wystawienia pierwszej faktury (innego dokumentu księgowego);
- w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w budynku mieszkalnym, powierzchnia budynku przeznaczona pod prowadzenie tej działalności (oraz liczba miesięcy w roku prowadzenia działalności w tym budynku);
- osoby uprawnione do podstawowego poziomu dofinansowania (30%) są zobligowane do przedstawienia wysokości dochodu uzyskanego przez wnioskodawcę w roku poprzedzającym rok złożenia wniosku, źródło dochodu i sposób rozliczenia (np. ustawa o podatku dochodowym, działalność gospodarcza, rolnicza itp.) oraz sposób rozliczenia (np. PIT po rozliczeniu);
- osoby uprawnione do podwyższonego poziomu dofinansowania (60%) są zobligowane do przedstawienia zaświadczenia wskazującego przeciętny miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy, wydanego zgodnie z art. 411 ust. 10g ustawy – Prawo ochrony środowiska, przez organ właściwy ze względu na adres zamieszkania wnioskodawcy (dla mieszkańców gminy Chmielnik jest to Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Chmielniku). Zaświadczenie może być wydane maksymalnie na 3 miesiące przed datą złożenia wniosku. Wzór zaświadczenia znajduje się w załączniku na końcu niniejszej informacji.
Informacje dotyczące inwestycji:
- w zakresie wymiany źródła ciepła:
- rodzaj dotychczasowego sposobu ogrzewania budynku oraz nowego źródła ciepła;
- informacja czy budynek jest podłączony do sieci dystrybucji gazu;
- jeśli w budynku oprócz źródła ciepła na paliwo stałe istnieje inne czynne źródło ciepła np. piec gazowy służący jako podgrzewacz wody lub sezonowo do ogrzewania budynku – proszę podać ilość pobieranego paliwa gazowego (średnia z ostatnich 3 pełnych lat kalendarzowych);
- jeśli przedsięwzięcie dotyczy kotła na pellet – informacja o emisyjności urządzenia (powyżej/poniżej 20 mg/m3) lub posiadanym certyfikacie potwierdzającym spełnienie wymogów ekoprojektu (ecodesign);
- informacja czy modernizacji podlega także instalacja centralnego ogrzewania i instalacja do przygotowania ciepłej wody użytkowej (rurki, grzejniki, kolektory słoneczne). - w zakresie ocieplenia ścian/dachu/stropu – liczba m2 ocieplanej powierzchni.
- w zakresie wymiany okien/drzwi – liczba m2 wymienianej stolarki okiennej/drzwiowej
- informacja czy wykonana została/ jest planowana/ konieczna dokumentacja projektowa (np. dotycząca przebudowy konstrukcji dachu pod ocieplenie, modernizacji instalacji wewnętrznej c.o. lub c.w.u., wymiany źródła ciepła, wentylacji mechanicznej).