Podczas zakupu tornistra zwróć uwagę na rodzajmateriału, z którego został wykonany, a także czy posiada on specjalnie wyprofilowany tył. Szelki plecaka powinny być szerokie, regulowaneoraz umożliwiać Twojemu dziecku swobodnewkładanie i zdejmowanie ciężaru. Pamiętaj, by waga pustego tornistra nieprzekraczała 1 kg.
Zrezygnuj z plecaka na kółkach. Mimo że jegozakup może wydawać się dobrym pomysłem,dziecku trudno będzie nosić tornister naschodach i podczas złej pogody. Poza tym ciągnięcie plecaka jedną ręką zwiększyryzyko powstania wad postawy. Nie kupuj także tornistra z metalowym stelażem.Twoje dziecko, oprócz książek, będzie musiałodźwigać dodatkowy ciężar!
Na bieżąco kontroluj, czy ciężartornistra Twojego dziecka nieprzekracza 10% jego masy ciała.
Dopilnuj, by dziecko miało w tornistrze tylko tepodręczniki i zeszyty, które będą mu potrzebnedanego dnia. Codziennie wieczorem sprawdź zawartośćplecaka swojego dziecka. Wyciągnij niezjedzonekanapki i słodycze, butelki z napojami, kartoniki mleka oraz zbędnepodręczniki i zeszyty. Pomóż dziecku prawidłowo zapakować plecak.
Zwróć dziecku uwagę, by nosiło plecak na oburamionach. Dopilnuj, by rzeczy dodatkowe – akcesoriaplastyczne, czyste zeszyty, przybory kreślarskie,dodatkowe piórniki, strój na lekcję w-f, zabawki i inne – dziecko zostawiło w szkolnej szafce lubmiejscu do tego wyznaczonym. Codziennie dbaj o utrzymanie prawidłowejpostawy ciała dziecka. Pamiętaj, że nawykiwypracowane w najmłodszych latach procentująprzez całe życie.
„Podręcznik dobrych praktyk” został opracowany w ramach Projektu pn. „Zintegrowany i uspołeczniony model planowania przestrzennego poprzez opracowanie Strategii Przestrzennej Rzeszowskiego Obszaru Funkcjonalnego”. Jest poradnikiem po zintegrowanym i uspołecznionym planowaniu przestrzennym, skierowanym przede wszystkim dla miejskich obszarów funkcjonalnych (MOF).
Ma charakter upowszechniający i zawiera w szczególności:
Autorom niniejszego Podręcznika zależało na opisaniu wypracowanych rozwiązań w zakresie zintegrowanego planowania przestrzennego oraz przedstawieniu opinii uczestników i ekspertów na temat najważniejszych jego elementów oraz możliwości wdrożenia w innych MOF. Celem analizy badawczej było potwierdzenie tezy, że Model spełnia oczekiwania w aspektach tj. innowacyjność wypracowanych rozwiązań, praktyczność i możliwość zastosowania w innych MOF, upowszechnienie i włączenie do głównego nurtu polityki nowych rozwiązań.
Podręcznik zawiera m.in. opis realizacji projektu, ale także uwarunkowań prawnych zintegrowanego planowania przestrzennego z uwzględnieniem MOF, zintegrowanego zarządzania procesami planowania przestrzennego w MOF oraz wskazuje nowe kierunki w polityce planowania przestrzennego obszarów funkcjonalnych. Ważnym elementem podręcznika jest katalog dobrych praktyk i rekomendacji dla innych MOF na podstawie doświadczeń wypracowanych w trakcie realizacji projektu.
Plik do pobrania w formacie:
[PDF]: Podręcznik dobrych praktyk
[DOCX]: Podręcznik dobrych praktyk
Rozwój technologiczny, a w tym łatwy dostęp do Internetu już na trwałe wpisał się w nasze życie. Wszyscy – dzieci, młodzież i dorośli coraz więcej czasu spędzają w sieci. Niesie to za sobą wiele korzyści np. możliwość poszerzania swojej wiedzy, czy załatwiania wielu spraw bez wychodzenia z domu. Jednak ta ciągła dostępność w wirtualnej rzeczywistości sprawia, że przenoszą się tam zjawiska i problemy z realnego świata m.in. przemoc. Dzięki nowym technologiom przemoc przybiera coraz to nowsze formy, które są trudniejsze do zauważenia i ochronienia przed nimi dzieci.
Prosimy naszych Wnioskodawców i Beneficjentów o rozwagę w wyborze dostawcy i firmy instalacyjnej do wykonania wymiany źródła ciepła z dofinansowaniem programu „Czyste Powietrze”. Płacicie Państwo za zakup i montaż nowego źródła ciepła np. pompy ciepła – i refinansujecie zrealizowane zadanie z przyznanej i należnej Wam dotacji w ramach programu „Czyste Powietrze”! Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwy wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz zawyżają ceny.
Już można pobrać na swojego smartfona i tablet z systemem Android lub iOS / iPadOS nową wersję aplikacji mObywatel, czyli mObywatela 2.0. Jakie nowości zyskasz dzięki tej przełomowej aktualizacji?
mObywatel to aplikacja, która do tej pory służyła głównie jako wirtualny portfel na cyfrowe dokumenty. Można w niej było znaleźć dokument tożsamości, prawo jazdy czy sprawdzić punkty karne.
Z tych możliwości korzysta już ponad dziesięć milionów Polaków, a dzięki ciągle wprowadzanym innowacjom liczba ta stale rośnie. Sporą popularność usługa zdobyła w czasach pandemii, gdy do jej funkcjonalności dołączył certyfikat COVID.
Co da Ci mObywatel 2.0?
Obecnie wśród młodzieży szkolnej oraz coraz młodszych dzieci obserwuje się eskalację agresji, a nawet przemocy. Jest to problem, który dotyczy wielu placówek.
Przemoc jest zachowaniem, które wykorzystuje nierównowagę sił – jedna strona ma przewagę nad drugą – fizyczną, psychiczną lub liczebną. Jest to działanie intencjonalnie, czyli występuje chęć wywołania cierpienia u poszkodowanego. Przemoc rówieśnicza w szkolne może mieć formę jednorazowych, incydentalnych zdarzeń, jednak najczęściej jest to zachowanie powtarzalne i wtedy przybiera już formę dręczenia. Dzieci i młodzież najczęściej doświadczają od rówieśników przemocy werbalnej – wyzwisk, ośmieszania itp., często pojawia się też forma relacyjna – np. wykluczenie z grupy, nieco rzadziej fizyczna, a coraz częściej również cyberprzemoc.
Urząd Gminy Chmielnik
36-016 Chmielnik 50
NIP: 8131080601
REGON: 000538840
Dane kontaktowe:
tel. 172296606
fax 172296600
e-mail: sekretariat@chmielnik.pl
Adres skrytki ePuap:
/s996rvp8do/skrytka
Godziny pracy Urzędu:
poniedziałek - piątek 7:15 - 15:15
Gmina Chmielnik
36-016 Chmielnik 50
NIP: 8133301503
REGON: 690582051
Strona internetowa:
chmielnik.pl
Biuletyn Informacji Publicznej:
bip.chmielnik.pl
Strona Urzędu Gminy Chmielnik wykorzystuje pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub odczyt wg ustawień przeglądarki.